Uitwisseling met Schotland: professionalisering en duurzame relaties binnen het zorgsysteem

  maandag 5 november 2018 08:30 tot vrijdag 9 november 2018 08:30

Een kijkje in het buitenland is tegelijk een kijkje in de spiegel! #reflectie

We zijn druk bezig met de voorbereidingen van deze uitwisseling voor jeugdprofessionals uit verschillende organisaties en met verschillende functies. Daarnaast zullen een aantal studenten kunnen deelnemen.

Tijdens internationale careleavers bijeenkomsten geven jongeren aan dat voor hen belangrijk is dat er iemand is bij wie ze altijd terecht kunnen, die echt om ze geeft, ze omhelst en troost. Iemand die er ook is als het goed gaat, die zij echt kennen en andersom.

Het thema van deze uitwisseling zal daarom zijn ‘professionalisation in the context of relationship-based practice’. Met als kernvraag: Hoe duurzaam en echt moet en kan een professionele relatie zijn om iets te bereiken in de jeugdhulpverlening? 

Zowel in Nederland als in Schotland roept dit thema vragen op. Samen gaan we tijdens deze uitwisseling op zoek naar antwoorden, zodat het beleid en de praktijk in beide landen hiervan kan leren.

Uit ervaring weten we dat de gevarieerde samenstelling van de groep garant staat voor veel onderlinge uitwisseling en inspiratie. Aanmelden en kostenoverzicht

Een korte indruk van ons concept plan en de planning:

A week-long study exchange between two sector leading organisation, CELCIS and FICE. The study exchange will focus on the theme of ‘professionalisation in the context of relationship-based practice; putting relationships back at the heart of the care system’; examining how care can be improved for children and young people by providing them with stable, supportive relationships.

The study exchange will involve 30 delegates in total (15 delegates from each country): a combination of CELCIS/FICE staff, other partner organisations and young people from both Scotland and the Netherlands

Learning Objectives

  • Relationship-based practice
  • Necessity and suitability
  • Prevention
  • Stability
  • Participation
  • National vs Local

Participants will be challenged to answer the following questions:

  • What can you do differently as a professional?
  • What can should be done differently in your organization?
  • What should change on national level and through legislation?
  • How can you approach the question/needs differently?

Project Dates

  • Project Start date: 4th November 2018
  • Project finish date: 11th November 2018

Program

  • Sunday evening Dutch participants fly to Edinburgh Glasgow (professionals and students in parallel program)
  • Monday programme in Scotland
  • Tuesday programme in Scotland
  • Wednesday morning flight back to the Netherlands of Dutch and Scottish participants
  • Thursday programme in the Netherlands
  • Friday reflection and challenge day
  • Friday afternoon Scottish contingent fly back to Glasgow

Background and Summary

In recent years, CELCIS along with other partners, has been crucial to developing higher standards of alternative care for children and young people. Developing new standards of care and building a higher skill base for practitioners working directly with children, young people and families has been critical; however, we show that the workforce[1] often feels. Indeed, ‘professionalisation' of care services has, in many ways, not served the best interests of children and young people.

How then, can both countries ‘reclaim’ relationship-based practice and support the best possible care for children and young people. How can we ensure that care is child-centred, rather than focussed on creating and supporting corporate interests?

Rather than be strictly a learning experience, both parties are keen to try and tackle some questions as a working group, with the aim of informing policy and practice in both countries.

[1] In this case the workforce directly responsible for the care of looked after children and young people

In de bijlage vind je een Engelstalige beschrijving van het Nederlandse stelsel en een kort overzicht van het Schotse stelsel. (Met dank aan het NJI voor deze informatie)