Uitwisseling met Schotland: professionalisering en duurzame relaties binnen het zorgsysteem

  maandag 5 november 2018 08:30 tot vrijdag 9 november 2018 08:30

Helaas hebben we deze uitwisseling gecancelled omdat we te weinig aanmeldingen hebben ontvangen om hier een goed programma voor te maken.

Deze uitwisseling is speciaal voor professionals die zich samen willen inzetten om alle kinderen en jongeren in de maatschappij deel te laten nemen. Ook kinderen en gezinnen die extra zorg nodig hebben. #Inclusie

Tijdens internationale careleavers bijeenkomsten geven jongeren aan dat voor hen belangrijk is dat er iemand is bij wie ze altijd terecht kunnen, die echt om ze geeft, ze omhelst en troost. Iemand die er ook is als het goed gaat, die zij echt kennen en andersom. Met andere woorden: jongeren hebben behoefte aan een stabiel netwerk in de maatschappij.

Deze uitwisseling zal daarom gaan over de kernvraag: Hoe kun je als professional bijdragen aan duurzame relaties en netwerk voor kinderen en jongeren? 

Zowel in Nederland als in Schotland leeft dit thema. In Schotland is een aantal jaren geleden een landelijke aanpak uitgerold waar alle organisaties zich door laten leiden: "Getting it right for every child" (Lees via de link wat deze aanpak betekent voor kinderen en voor organisaties) Tijdens de uitwisseling zal veel tijd zijn voor uitwisseling en verdieping. Samen gaan we tijdens deze uitwisseling op zoek naar antwoorden, zodat het beleid en de praktijk in beide landen hiervan kan leren. Onze voorkeur gaat uit naar een gevarieerde samenstelling van de groep, waarbij het meest duurzaam en waardevol is als groepjes professionals uit 1 gebied, maar werkzaam bij verschillende organisaties als onderwijs, kinderopvang, gemeente, jeugdzorginstellingen, buurtwerk etc. deelnemen. Hierdoor vergroten we de kans dat opgedane ervaring in de praktijk kan worden toegepast en gedurende zo'n intensieve internationale uitwisseling wordt de onderlinge band versterkt.  Aanmelden en kostenoverzicht

Een kijkje in het buitenland is tegelijk een kijkje in de spiegel! #reflectie

Een korte indruk van ons concept plan en de planning:

A week-long study exchange between two sector leading organisation, CELCIS and FICE. The study exchange will focus on the theme of ‘professionalisation in the context of relationship-based practice; putting relationships back at the heart of the care system’; examining how care can be improved for children and young people by providing them with stable, supportive relationships and networks. Include them in society.

The study exchange will involve 30 delegates in total (15 delegates from each country): a combination of CELCIS/FICE staff, other partner organisations and young people from both Scotland and the Netherlands

Participants will be challenged to answer the following questions:

  • What can you do differently as a professional?
  • What can should be done differently in your organization?
  • What should change on national level and through legislation?
  • How can you approach the question/needs differently?

Project Dates

  • Project Start date: 4th November 2018
  • Project finish date: 8th November 2018

Program

  • Sunday evening Dutch participants fly to Edinburgh Glasgow (professionals and students in parallel program)
  • Monday programme in Scotland
  • Tuesday programme in Scotland
  • Wednesday morning flight back to the Netherlands of Dutch and Scottish participants
  • Thursday programme in the Netherlands
  • Friday reflection and challenge day
  • Friday afternoon Scottish contingent fly back to Glasgow

Background and Summary

In recent years, CELCIS along with other partners, has been crucial to developing higher standards of alternative care for children and young people. Developing new standards of care and building a higher skill base for practitioners working directly with children, young people and families has been critical; however, we show that the workforce[1] often feels. Indeed, ‘professionalisation' of care services has, in many ways, not served the best interests of children and young people.

How then, can both countries ‘reclaim’ relationship-based practice and support the best possible care for children and young people. How can we ensure that care is child-centred, rather than focussed on creating and supporting corporate interests?

Rather than be strictly a learning experience, both parties are keen to try and tackle some questions as a working group, with the aim of informing policy and practice in both countries.

[1] In this case the workforce directly responsible for the care of looked after children and young people

In de bijlage vind je een Engelstalige beschrijving van het Nederlandse stelsel en een kort overzicht van het Schotse stelsel. (Met dank aan het NJI voor deze informatie)